Za tekst podstawowy, ostateczny i obowiązujący niniejszego regulaminu
uznaje się wyłącznie jego poniższą wersję polskojęzyczną
I. WARUNKI OGÓLNE
- V Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria” organizowany jest przez Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
- Piąta edycja konkursu odbędzie się w trzech etapach w następujących terminach:
I etap: 10 marca 2023 r. – ONLINE, na podstawie nagrań DVD
II etap: 12-13 kwietnia 2023 r. – STACJONARNIE, w siedzibie Organizatora
III etap: 14 kwietnia 2023 r. – STACJONARNIE, w siedzibie Organizatora
- Uczestnikami konkursu mogą być:
Kategoria I: uczniowie i absolwenci klas wokalnych szkół muzycznych II. stopnia, wyłączając studentów wokalistyki z uczelni wyższych,
Kategoria II: studenci studiów wokalnych I. stopnia (studia licencjackie),
Kategoria III: studenci i absolwenci studiów wokalnych II. stopnia (studia magisterskie), urodzeni po 31.03.1988 r.
Laureaci głównych nagród poprzednich edycji konkursu mogą wziąć udział w kolejnej edycji pod warunkiem zmiany kategorii na wyższą oraz pod warunkiem przygotowania zupełnie nowego repertuaru.
- Kandydaci zostaną poinformowani pocztą elektroniczną na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu o wpisaniu na listę uczestników konkursu po spełnieniu do dnia 28.02.2023r. (ostateczny termin nadsyłania zgłoszeń wraz z opłatą konkursową) następujących warunków:
– poprawne wypełnienie karty zgłoszeniowej /wraz z oświadczeniem/ umieszczonej na stronie konkursu (www.arsetgloria.pl) oraz nadesłanie pocztą elektroniczną podpisanej kopii tego dokumentu na adres organizatora głównego: [email protected] do dnia 28.02.2023 r.
– uiszczenie wpisowego (w odpowiedniej wysokości wskazanej w ust. 5) na konto bankowe Akademii Muzycznej w Katowicach: ING Bank Śląski O/Katowice nr 22 1050 1214 1000 0007 0000 7875; dopisek: „Ars et Gloria 2023” do dnia 28.02.2023 r.
- Wpisowe dla poszczególnych kategorii uczestników wynosi:
Kategoria I: z własnym pianistą: 150 zł; z pianistą konkursowym w II i III etapie: 200 zł.
Kategoria II: z własnym pianistą: 200 zł; z pianistą konkursowym w II i III etapie: 250 zł.
Kategoria III: z własnym pianistą: 250 zł; z pianistą konkursowym w II i III etapie: 300 zł.
- Rezygnacja z udziału w konkursie wraz ze zwrotem kwoty wpisowego oraz dokonywanie zmian w repertuarze konkursowym będą możliwe wyłącznie do 05.03.2023r.
- Uczestnik konkursu występujący z prośbą o współpracę z pianistą konkursowym podczas II i III etapu Konkursu, po uiszczeniu stosowniej opłaty (porównaj punkt 5 regulaminu) zobowiązuje się do:
– nadesłania papierowej kopii nut /odpowiednio uporządkowanych oraz podpisanych przez uczestnika/ na adres: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, 40-025 Katowice, ul. Wojewódzka 33; z dopiskiem: „Ars et Gloria 2023 – Nuty”; w przypadku rezygnacji uczestnika z udziału w konkursie nadesłane materiały nie zostaną zwrócone;
– nawiązania kontaktu z pianistą konkursowym wskazanym przez organizatorów i umówienia terminu ewentualnych prób.
Nie ma możliwości współpracy z pianistą konkursowym podczas I etapu konkursu.
- Koszty pobytu i podróży pokrywają uczestnicy we własnym zakresie.
- ZAKWATEROWANIE
- Organizator nie zapewnia ani zakwaterowania ani wyżywienia uczestnikom konkursu oraz ich pianistom. Uczestnicy mogą odpłatnie skorzysta
z bazy noclegowej Domu Studenta „Parnas” Akademii Muzycznej (rezerwacja miejsc na hasło: „Ars et Gloria 2023”) oraz usług gastronomicznych Restauracji „Bajlaga” w gmachu głównym AM w Katowicach.
III. NAGRODY
- Przewidziano następujące nagrody i wyróżnienia w poszczególnych kategoriach:
NAGRODY GŁÓWNE /kwoty brutto/
Kategoria I Kategoria II Kategoria III
I – 2500 zł I – 4000 zł I – 6000 zł
II – 1750 zł II – 3000 zł II – 5000 zł
III – 1000 zł III – 2000 zł III – 4000 zł
Wyróżnienia: Wyróżnienia: Wyróżnienia:
I, II, III I, II, III I, II, III
NAGRODY DODATKOWE
Prof. dra hab. Jarosława Bręka, AM Poznań,
– udział w koncercie festiwalowym;
Prof. dra hab. Andrzeja Chorosińskiego, UMFC Warszawa,
– udział w festiwalowym koncercie sakralnym;
Dyrektora Filharmonii Zabrzańskiej, Sławomira Chrzanowskiego,
– udział w koncercie filharmonicznym;
Dyrektora Filharmonii Koszalińskiej, Roberta Wasilewskiego,
– udział w koncercie filharmonicznym;
Dyrektor Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie, Prof. dr hab. Marty Wierzbieniec,
– udział w koncercie filharmonicznym;
Dyrektora Prof. dra hab. Piotra Sułkowskiego,
– udział w koncercie filharmonicznym;
Dyrektora Filharmonii Opolskiej Przemysława Neumanna,
– udział w koncercie filharmonicznym;
Nagroda za najlepsze wykonanie utworu sakralnego;
Nagroda za najlepsze wykonanie utworu polskiego;
Nagroda za najlepsze wykonanie utworu XX-XXI. wieku.
- Jury konkursu zastrzega sobie prawo zmiany ilości nagród głównych i wyróżnień (np. ex aequo). Suma nagród głównych oraz ich wysokość w każdej kategorii nie może ulec zmianie w stosunku do kwot ogłoszonych w niniejszym regulaminie.
- Przewidziano także nagrody pieniężne dla wyróżniających się pianistów-akompaniatorów. Ich wysokość i ilość zostanie podana przy ogłoszeniu wyników konkursu.
- PRAWA AUTORSKIE I INNE
- 1. Zgłaszając się do udziału w Konkursie, każdy z uczestników:
- wyraża zgodę na wykonywanie zdjęć z jego wizerunkiem w czasie Konkursu, na ich utrwalenie, wielokrotne wykorzystywanie, obróbkę i powielanie za pośrednictwem dowolnego medium do celów promocyjnych i archiwizacyjnych Organizatorów, bez konieczności każdorazowego ich zatwierdzania,
- udziela nieodpłatnie Organizatorom Konkursu prawa do wykorzystania zapisów audiowizualnych swych wykonań w trakcie Konkursu na następujących polach eksploatacji:
- a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania – na zapis techniką cyfrową dźwięku
i obrazu, wytworzenie i wydanie na płycie CD oraz / lub DVD lub innych nośnikach, wyłącznie w celach niekomercyjnych, - b) w zakresie obrotu egzemplarzami, na których artystyczne wykonanie utrwalono, do wprowadzania do obrotu, użyczania lub najmu oryginału albo egzemplarzy,
- c) w zakresie rozpowszechniania wykonania w sposób inny niż określony w literze b – do nadawania, reemitowania oraz odtwarzania, a także publicznego udostępniania wykonania na wybranych stronach internetowych,
- wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych na potrzeby organizacji oraz przeprowadzenia Konkursu zgodnie z oświadczeniem zawartym w Karcie Zgłoszeniowej.
13.2. Dane osobowe są zbierane na zasadzie dobrowolności, jednakże podanie danych w Karcie Zgłoszeniowej Uczestnika jest warunkiem wzięcia udziału w Konkursie. Przesłanie karty Zgłoszeniowej jest jednoznaczne z potwierdzeniem zapoznania się z Regulaminem oraz akceptacją jego zapisów.
13.3. Uczestnik Konkursu zobowiązany jest do przestrzegania przepisów BHP i przeciwpożarowych, obowiązujących w budynkach Akademii.
13.4. Uczestnik Konkursu zobowiązany jest do stosowania się do wymogów bezpieczeństwa sanitarnego i przestrzegania przepisów, mających na celu ograniczenie ryzyka związanego z przenoszeniem się wirusa SARS-CoV-2.
- PRZESŁUCHANIA KONKURSOWE
- Wykonawców będzie oceniać Jury w następującym składzie:
/ostateczny skład Jury zostanie podany w późniejszym terminie/
- Jury będzie oceniać występy uczestników w skali od 0 do 25 punktów. Werdykt Jury jest ostateczny, nieodwołalny i niezaskarżalny; obrady oraz protokoły z nich są tajne.
- Ostateczny harmonogram przesłuchań konkursowych II i III etapu oraz porządek prezentacji uczestników zostaną ustalone po losowaniu kolejności osób zakwalifikowanych do II etapu konkursu 10.03.2023 r. podczas obrad jury. Wyniki losowania zostaną opublikowane na stronie konkursu w dniu 15.03.2023 r. wraz z ostateczną listą i kolejnością występu uczestników.
W szczególnych sytuacjach Jury zastrzega sobie prawo do dokonywania ewentualnych zmian w kolejności występowania uczestników konkursu.
Oto harmonogram konkursu:
10.03.2023 – piątek I etapu konkursu – ONLINE – Przesłuchania nagrań DVD
22.00 Ogłoszenie wyników I etapu – www.arsetgloria.pl
12.04.2023 – środa Przesłuchania II etapu konkursu – Aula AM
10.00 – 13.00
14.00 – 17.00
18.00 – 21.00
13.04.2023 – czwartek Przesłuchania II etapu konkursu – Aula AM
10.00 – 13.00
14.00 – 17.00
18.00 – 21.00
22.00 – 23.00: Ogłoszenie wyników II etapu konkursu
14.04.2023 – piątek Przesłuchania III etapu konkursu – Aula AM
10.00 – 15.00
16.00 – 17.00: Ogłoszenie listy laureatów konkursu
17.00 – 19.00: Konsultacje uczestników z Jurorami konkursu
19.00 – 21.00: Ogłoszenie końcowych wyników konkursu
i Koncert Laureatów – Aula AM
- Kolejność przesłuchań w III etapie konkursu będzie zgodna z kolejnością II etapu konkursu po pominięciu uczestników niezakwalifikowanych do III etapu.
- Osoby zakwalifikowane do II etapu konkursu mają obowiązek zgłosić się osobiście w recepcji konkursu (Patio budynku głównego AM) w dniu rozpoczęcia prezentacji konkursowej (12.03.2023 r.), najpóźniej na godzinę przed wyznaczonym czasem występu.
- Organizatorzy konkursu zapewniają uczestnikowi II i III etapu konkursu salę do rozśpiewania i zmiany garderoby w dniu występu na pół godziny przed planowanym występem. Próby akustycznej przed występem w sali przesłuchań konkursowych nie przewiduje się.
- KONCERT LAUREATÓW
- Wszyscy laureaci konkursu zobowiązani są do bezpłatnego udziału w koncercie laureatów 14.04.2023 r. i do wykonania wówczas utworów wskazanych przez Jury.
- Rezygnacja z występu w koncercie laureatów (bez uzyskania zgody organizatora konkursu) pociąga za sobą jednoczesną rezygnację laureata z przyznanych mu tytułów i nagród w tym konkursie.
VII. REPERTUAR
- Organizator zarządza przeprowadzenie I etapu konkursu metodą online. W tym celu uczestnik powinien przygotować odpowiednie nagranie DVD repertuaru konkursowego, zarejestrować w odpowiednim formacie oraz umieścić pod wybranym przez siebie adresem na Youtube, a wspomniany adres umieścić w karcie zgłoszeniowej konkursu i przesłać na adres [email protected] do dnia 28.02.2023 r.
II i III etap konkursu odbędzie się stacjonarnie w AM w Katowicach w terminie przewidzianym w niniejszym regulaminie.
Nagranie z towarzyszeniem pianisty-akompaniatora oprócz możliwie najlepszej jakości dźwięku powinno być także bez zarzutu co do jakości obrazu. Przy odpowiednim oświetleniu kamera powinna rejestrować całą sylwetkę wokalisty w sposób ciągły, nieprzerwany, bez jakiegokolwiek cięcia i montażu wizji czy fonii podczas rejestracji wszystkich utworów danego etapu (jeden zapis całego I etapu konkursu bez wyłączania kamery między utworami, z zachowaniem stosownej przerwy między poszczególnymi utworami, jak podczas konkursowego występu na żywo). Nagrania montowane od strony obrazu lub dźwięku będą dyskwalifikowane.
Nagrania powinny być opisane nazwiskami i imionami wykonawców oraz zawierać informację na temat wykonywanego repertuaru (np. J.S. Bach. Aria Deposuit potentes z „Magnificat”; lub: S. Moniuszko. Na skrzydłach pieśni; lub: G. Puccini. Aria Liu Signore, ascolta z (I) opery “Turandot”).
Obowiązuje następujący repertuar konkursowy:
Etap I: 10.03.2023 r. – ONLINE – czas trwania prezentacji: do 15 minut
– dowolny utwór sakralny
– pieśń lub aria barokowa bądź klasyczna
– dowolna aria operowa lub oratoryjno-kantatowa
/utwory powinny być wykonane przynajmniej w dwóch różnych językach/
Etap II: 12-13.04.2023 r. – STACJONARNIE – czas trwania prezentacji: do 15 minut
– sakralny artystyczny utwór Maryjny
– dowolna aria oratoryjna lub operowa
– dowolny utwór wokalny skomponowany w XX-XXI w.
Etap III: 14.04.2023 r. – STACJONARNIE – czas trwania prezentacji: do 10 minut
– utwór dowolny / można powtórzyć utwór z I etapu konkursu
– aria operowa lub oratoryjno-kantatowa / inna niż w I i II etapie konkursu
- W każdym etapie konkursu Uczestnik prezentuje utwory, których łączne wykonanie nie może przekroczyć czasu wskazanego powyżej. Przekroczenie czasu prezentacji może skutkować dyskwalifikacją uczestnika konkursu.
Uczestnik konkursu wykonuje wszystkie utwory z pamięci, zarówno podczas nagrań, przesłuchań konkursowych oraz podczas koncertów laureatów. O kolejności wykonywanych utworów decyduje uczestnik.
- Arie oratoryjno-kantatowe i operowe muszą być wykonywane wyłączniew oryginalnych tonacjach z zachowaniem właściwego języka kompozycji i rodzaju głosu wykonawcy. Pieśni można wykonywać w dowolnych tonacjach i tłumaczeniach, chyba że organizator wyraźne wskazał język prezentacji utworu.
VIII. ORGANIZATOR KONKURSU
Adres kontaktowy konkursu:
„Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej ARS ET GLORIA 2023”
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
40-025 Katowice, ul. Wojewódzka 33
www.arsetgloria.pl
Konto konkursu:
Posiadacz konta: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
BANK: ING Bank Śląski O/Katowice nr 22 1050 1214 1000 0007 0000 7875
IBAN: PL 22 1050 1214 1000 0007 0000 7875
SWIFT ING: INGBPLPW
Tytuł wpłaty: „Ars et Gloria 2023”
Zespół organizacyjny konkursu:
prof. dr hab. Ewa Biegas, Dziekan Wydziału Wokalno-Aktorskiego AM
tel. (+48)501-009-143;e-mail: [email protected] /auf deutsch/
dr hab. ks. Paweł Sobierajski, prof. AM
tel. (+48)604-484-003; e-mail: [email protected]
dr Katarzyna Ćwiek – sekretarz Jury
tel. (+48)724-466-480; e-mail: [email protected] /in english/
Sekretariat konkursu i Jury:
dr Katarzyna Ćwiek
tel. (+48)724-466-480; e-mail: [email protected] /in english/
dr Anna Noworzyn-Sławińska
tel. (+48) 607-437-573; e-mail: [email protected]